ANALOGIC-MAPPING Implication dépendante du contexte des capacités visu-ospatiales et verbales dans la cartographie analogique unimodale

Ce projet combine de manière innovante les cadres théoriques de la linguistique et de la résolution de problèmes afin d'évaluer l'influence du langage sur la pensée, le raisonnement et la créativité, en interaction avec les processus cognitifs issus d'autres modalités sensorielles.

Porteur de projet

Seçkin ARSLAN (BCL)

Partenaires

  • Damien VISTOLI (LAPCOS)
  • Jad KHATTABI (stagiaire Master 2 BCL)
Autre partenaire :
  • Leonidas Alex DOUMAS, University of Edinburgh, Senior Lecturer

Dates

mai-décembre 2024

Sources de financement

  • MSHS Sud-Est (axe 1)

Objectifs FR/EN

Le projet combine de manière innovante les cadres théoriques de la linguistique et de la résolution de problèmes afin d'évaluer l'influence du langage sur la pensée, le raisonnement et la créativité, en interaction avec les processus cognitifs issus d'autres modalités sensorielles.

Le projet comporte deux aspects interdisciplinaires importants :

  1. Il se situe à l'intersection de la psycholinguistique et des sciences cognitives en faisant appel à l'amorçage visuel, spatial et verbal (un concept établi en psycholinguistique) pour mieux comprendre la dynamique cognitive de la cartographie analogique. Ces domaines ont peu interagi auparavant et, dans le cadre de cette recherche, un travail de stage sera supervisé par deux experts : Seçkin ARSLAN est psycho-neurolinguiste et Leonidas Alex DOUMAS travaille dans le domaine de la modulation informatique et des neurosciences cognitives.
    L'aspect interdisciplinaire sera renforcé par un événement de transfert de connaissances au cours duquel le Dr.LEONIDAS sera invité à la MSHS Sud-Est pour donner une conférence sur la cartographie analogique et discuter de futures collaborations potentielles entre Nice et Edimbourg.
  2. Les résultats permettront une progression dans le domaine de la psycholinguistique sur le plan méthodologique en utilisant des dimensions non linguistiques du traitement. En psycholinguistique, l'étude de l'amorçage verbal est bien établie, mais il n'y a pas beaucoup de compréhension des aspects non verbaux.
Objectives (English version) :
Analogical reasoning is a fundamental aspect of cognitive processing, involving the identification of connections between seemingly unrelated concepts or domains based on shared attributes or relationships. This cognitive process facilitates knowledge transfer across different contexts, thereby enhancing problem-solving abilities and learning outcomes. Understanding analogical reasoning is integral to gaining insights into human intelligence and creativity. For a comprehensive overview of analogical reasoning, refer to Gentner & Maravilla (2018b). Investigating cross-modal analogical processes and their implications for cognitive processing is essential for uncovering the underlying mechanisms of human intelligence. Weinberger et al. (2022) conducted a study exploring cross-modality analogies and found equivalent performance across auditory, verbal/semantic, and visual/spatial modalities, providing compelling evidence for a unimodal, modality-general factor in analogical reasoning (Weinberger et al., 2022).
A unimodal analogical processing model suggests that initial information encoding occurs within a specific sensory modality, followed by a modality-general analogical processing stage. According to this model, the decoding process maintains consistency in terms of time and efficiency regardless of whether the output modality matches the input modality. This concept aligns with predicative relational representation, which is based on an explicit representation of relations (predicates) independently from their objects, enabling one-shot mappings and cross-domain generalization (Doumas et al., 2022).


illustration analogic mapping
illustration analogic mapping

Fig 1: Unimodal analogical processing model

In contrast, a modality-specific analogical processing model would imply that analogical processing varies depending on the modality of encoding. In this model, encoding is specific to a particular modality, and subsequent analogical processes are modality specific. Decoding the output in a different modality may present challenges, requiring additional conversion steps and potentially leading to slower response times and reduced accuracy, or even rendering mapping impossible.

illustration analogic-mapping 2
illustration analogic-mapping 2

Fig 2: Alternative modality specific analogical processing model

Expected results :
If analogical processing is indeed unimodal, we anticipate observing a modality-specific congruence or incongruence effect of the prime on the encoding or decoding step, even when the modality of one of the two differs from the prime modality. Conversely, if analogical processing is modality-specific, modality-incongruent priming should not improve performance or reaction time when the priming modality differs from the encoding one.

illustration résultas analogic 3
illustration résultas analogic 3


Fig 3 : Priming effect under the assumption of a unimodal analogy process.